Universal Audio Apollo 16
Nowy standard nagrywania w wysokiej rozdzielczości
Apollo 16 to sztandarowy interfejs audio firmy Universal Audio oferujący najwyższej jakości konwersję sygnałów 24-bity/192 kHz, wyposażony w 16 analogowych wejść i 16 analogowych wyjść - co oznacza dwukrotnie większą ilość analogowych złączy niż w oryginalnym modelu Apollo. Bezkompromisowy interfejs FireWire/z opcją podłączenia przez Thunderbolt zapewnia najwyższą jakość dźwięku i wygodną pracę z wykorzystaniem pokładowego procesora UAD-2 QUAD. Z Apollo 16 ścieżki możesz przetwarzać w czasie rzeczywistym używając klasycznych, emulujących analogowe urządzenia wtyczek UAD - takich, jak Neve, Studer, Manley, Lexicon i innych - na komputerach z systemami Mac i Windows 7.*
Profesjonalny zestaw złączy i możliwość łączenia interfejsów w pary (wówczas do dyspozycji mamy 32 x 32 analogowe wejścia i wyjścia), czynią z Apollo 16 nowy standard w dziedzinie rejestracji dźwięków o klasycznym, analogowym charakterze i w wysokiej rozdzielczości.
* wymagany system operacyjny Windows 7 64-bity i dobrej jakości adapter z PCIe do FireWire. Thunderbolt tylko dla komputerów Macintosh.
Konwersja 24-bity/192 kHz - najwyższy, światowy poziom
Nagrywanie, miksowanie i mastering z wtyczkami UAD - w czasie rzeczywistym
Wyposażony standardowo w procesor UAD-2 QUAD Apollo 16 umożliwia rejestrację z użyciem wtyczek UAD - przy latencji poniżej 2ms. Dźwięki możesz monitorować i przetwarzać z pomocą niesamowitych emulacji klasycznych analogowych urządzeń, takich jak Ampex, Lexicon, Manley, Neve, Roland, SSL, Studer i wielu innych. Co najlepsze, z Apollo 16 przetwarzanie UAD w czasie rzeczywistym jest możliwe także w trakcie miksowania i masteringu, więc osoby zajmujące się produkcją muzyki wtyczki UAD (VST, RTAS, AU) będą miały zawsze pod ręką, na każdym etapie procesu twórczego.
Analogowe łącza w układzie 16x16 z opcją rozszerzenia, plus zaawansowane wysyłki
Apollo 16 posiada pokaźną liczbę 16 x 16 analogowych wejść i wyjść, które są dostępne poprzez wygodne złącza DB-25 — to idealne rozwiązanie w przypadku łączenia interfejsu z konsoletą, zewnętrznymi procesorami, systemami podsłuchowymi/słuchawkowymi itp. Do obsługi naprawdę dużych, profesjonalnych sesji można łączyć dwa moduły Apollo 16 - kaskadowo za pomocą MADI - tworząc system oparty na ośmiu procesorach UAD, z równoległym układem 32 x 32 analogowych wejść i wyjść. W zestawie złączy audio dostępnych na panelu tylnym Apollo 16 znalazły się też specjalne wyjścia monitorowe na złączach XLR, oraz stereofoniczne wejście i wyjście cyfrowe w formacie AES-EBU.
Kolejnym rozwiązaniem zwiększającym możliwości konfiguracji Apollo 16 są cztery stereofoniczne miksy Cue z indywidualnie przypisywanymi wyjściami, oraz nowa funkcja wirtualnych połączeń „Virtual I/O" przydatna np. przy przetwarzaniu ścieżek w programie DAW i obsługi instrumentów wirtualnych w czasie rzeczywistym za pomocą procesora UAD.
Thunderbolt™ - błyskawiczne połączenie z Macintoshem
Apollo 16 to interfejs obsługujący opracowaną przez firmę Intel i implementowaną w komputerach Mac, technologię przesyłu danych Thunderbolt. Na panelu tylnym umieszczono gniazdo, w którym użytkownik instaluje opcjonalną kartę Thunderbolt (sprzedawana osobno) z dwoma portami w tym formacie. Thunderbolt pozwala na uruchomienie większej liczby wtyczek UAD, zapewnia lepszą wydajność, niższą latencję w programach DAW oraz mniejszy rozmiar bufora audio w porównaniu ze standardowym połączeniem przez FireWire.
Ponieważ łącze Thunderbolt ma znacznie wyższą przepustowość niż FireWire, zachowując pełną wydajność systemu, w warunkach studyjnych do Apollo 16 można podłączyć jednocześnie więcej urządzeń, takich jak: dyski twarde, procesory oraz dodatkowe monitory komputerowe. Przez Thunderbolt (potrzebne przejście z Thunderbolt-do-PCIe) można podłączyć także karty-akceleratory DSP UAD-2 i w ten, prosty sposób zwiększyć moc przetwarzania dla wtyczek UAD.
Jeszcze lepsza integracja - z Pro Tools, Logic, Cubase i innymi programami
Sterowniki Core Audio i ASIO dostępne dla Apollo 16 są kompatybilne z wszystkimi najważniejszymi programami DAW: Pro Tools, Logic Pro, Cubase, Live i innymi. Po za tym, do Apollo 16 dołączona jest aplikacja Console i wtyczka Console Recall (VST/AU/RTAS), które pozwalają na zarządzanie i przywracanie wszelkich ustawień interfejsu oraz pluginów UAD dla sesji DAW, nawet po kilku miesiącach czy latach. W nowym trybie “PT Mode”, przeznaczonym dla programu Pro Tools, można użyć wszystkich 16 analogowych wejść i wyjść do podłączenia zewnętrznych urządzeń w trybie insert i w pełni wykorzystać dostępne złącza analogowe.
Znakomicie zaprojektowany- pod każdym względem
Apollo 16 to sprzęt dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Znajdziesz w nim wiele detali, które ułatwią Ci szybką, bezproblemową pracę - co jest gwarancją lepszych rezultatów. Na przykład, wyjścia analogowe Monitor są sterowane cyfrowo, więc nie tracisz na rozdzielczości audio w momencie wzmocnienia sygnału. W sekcji LED-owych wskaźników poziomów sygnału na wyjściach i wyjściach działa ponad 195 jasnych diod świetlnych. Wszystkie regulatory na panelu przednim oraz złącza dostępne z tyłu to komponenty najwyższej, profesjonalnej jakości. W końcu, funkcja pracy w trybie samodzielnym oznacza, że możesz korzystać z połączeń audio w Apollo 16 oraz z ostatnio używanych ustawień miksera DSP bez konieczności podłączania komputera.
Apollo 16 - Przykłady konfiguracji sprzętowych
Panel przedni i tylny
W interfejsie Apollo 16 wszystkie, najczęściej używane w trakcie nagrywania i pracy funkcje znajdują się na panelu przednim - masz do nich szybki i bezpośredni dostęp. Tak samo, na tylnym panelu ulokowano najważniejsze, wyspecjalizowane, wysokiej jakości wejścia i wyjścia, których używa się w każdym, typowym studiu produkującym dźwięki.
Konfiguracja podstawowa
Na tym rysunku pokazana jest podstawowa konfiguracja systemu opartego na Apollo 16. W przykładzie wykorzystano wyłącznie urządzenia analogowe; cyfrowe wejścia/wyjścia nie zostały użyte.
Najważniejsze cechy tej konfiguracji:
• Oba porty FireWire służą do połączenia z głównym komputerem.
• Do wyjść monitorowych podłączone zostały monitory aktywne (bądź zestaw głośniki + wzmacniacz)
• Wielozłącza DB25 wykorzystano do połączenia ze sprzętem obsługującym sygnały na poziomie liniowym
• Chociaż w przykładzie pokazane są końcówki XLR, z wielozłącza DB25 można wyprowadzić przewody z końcówkami XLR, TRS, bądź z następnym złączem DB25
Konfiguracja Thunderbolt
Ten diagram pokazuje jak Apollo 16 można podłączyć do komputera głównego wykorzystując opcjonalną kartę z portami Thunderbolt.
Najważniejsze cechy tej konfiguracji:
• Aby Apollo 16 podłączyć za pomocą złączy Thunderbolt niezbędna jest opcjonalna karta Thunderbolt (sprzedawana osobno), którą instaluje się z tyłu interfejsu.
• Obu portów Thunderbolt można użyć do połączenia z głównym komputerem.
• Do drugiego portu w opcjonalnej karcie Thunderbolt podłączona jest zewnętrzna karta UAD-2 PCIe w obudowie z wyjściem Thunderbolt
• Do wyjścia AES/EBU podłączono odsłuchy wyposażone w wejście AES/EBU
• Funkcję powielenia sygnału z wyjścia Monitor na wyjściu AES/EBU (AES/EBU Mirrors Monitor 1-2) włącza się w ustawieniach aplikacji Console. Wówczas, dostępnym z przodu Apollo 16 pokrętłem MONITOR można regulować poziom głośności w monitorach odsłuchowych posiadających wejście AES/EBU
• Do Apollo 16 podłączone jest także zewnętrzne urządzenie FireWire 800 (opcjonalna karta Thunderbolt pozwala wykorzystać Apollo 16 w roli huba FireWire 800)
• Do obu portów FireWire można podłączyć zewnętrzny dysk twardy FireWire
Zestaw podwójny – połączenie przez FireWire
Ten rysunek ilustruje w jaki sposób połączyć dwa interfejsy Apollo 16 tak, aby razem działały jako jeden system oferujący 32 równoległe wejścia analogowe i 32 równoległe wyjścia analogowe, i połączony z komputerem głównym poprzez FireWire.
Najważniejsze cechy tej konfiguracji:
• Jeden interfejs Apollo 16 działa jako urządzenie nadrzędne (Monitor), do którego podłączono monitory odsłuchowe
• Kolejny Apollo 16 to Expander, czyli moduł rozszerzający liczbę wejść i wyjść
• Interfejs oznaczony jako Monitor łączy się z komputerem głównym przez FireWire 800 (w tym celu można użyć obu portów FW)
• Interfejs oznaczony jako Expander połączony jest z interfejsem nadrzędnym Monitor za pomocą przewodu FireWire 800 (w tym celu można użyć obu dostępnych portów FireWire)
• Wyjście MADI OUT modułu Expander należy połączyć z wejściem MADI IN modułu Monitor za pomocą kabla MADI.
Zestaw podwójny – połączenie przez Thunderbolt
Ten diagram pokazuje, w jaki sposób połączyć dwa interfejsy Apollo 16 tak, aby razem działały jako jeden system oferujący 32 równoległe wejścia analogowe i 32 równoległe wyjścia analogowe.
Najważniejsze cechy tej konfiguracji:
• W obu modułach trzeba zainstalować opcjonalną kartę Thunderbolt
• Jeden interfejs Apollo 16 działa tutaj jako urządzenie nadrzędne (Monitor), do którego podłączono monitory odsłuchowe
• Kolejny Apollo 16 działa jako Expander, czyli moduł poszerzający liczbę dostępnych wejść i wyjść
• Moduł oznaczony jako Monitor należy podłączyć do komputera głównego przez porty w opcjonalnej karcie Thunderbolt (można wykorzystać oba porty Thunderbolt)
• Apollo 16 oznaczony jako Expander należy połączyć z Apollo 16 nadrzędnym Monitor za pomocą kabla Thunderbolt (w tym celu można użyć obu portów Thunderbolt)
• Wyjście MADI OUT modułu Expander należy połączyć z wejściem MADI IN modułu Monitor za pomocą kabla MADI.
DANE TECHNICZNE
PODSTAWOWE FUNKCJE:
Sztandarowy produkt Universal Audio, najwyższej klasy interfejs audio FireWire/z opcją Thunderbolt, dla komputerów Mac i z systemem Windows 7*
16 x 16 analogowych wejść i wyjść, dostępnych przez złącza DB-25 — idealne rozwiązanie przy podłączeniu do konsolet lub zewnętrznych przedwzmacniaczy itp.
Procesor UAD-2 QUAD zapewnia minimalne opóźnienie (poniżej 2 ms) podczas przetwarzanie wtyczkami UAD w czasie rzeczywistym, w trakcie rejestracji i miksowania.
Opcjonalna karta Thunderbolt - do połączenia nowej generacji z kompatybilnymi komputerami Macintosh (sprzedawana osobno)
Cztery stereofoniczne miksy Cue z pełną konfiguracją wyjść
Funkcja łączenia dwóch interfejsów Apollo 16 kaskadowo, za pomocą MADI - razem daje to 32 x 32 analogowe wejścia i wyjścia
Tryb PT - łatwa konfiguracja połączeń insertowych do zewnętrznego sprzętu w programie Pro Tools
Funkcja Virtual I/O - przetwarzanie UAD w czasie rzeczywistym dla instrumentów wirtualnych i ścieżek w programach wielośladowych DAW
Specjalne wyjścia monitorowe na złączach XLR, oraz cyfrowe, stereofoniczne wejście i wyjście w formacie AES-EBU
W komplecie zestaw wtyczek "Analog Classic": LA-2A Classic Audio Leveler, 1176LN Limiting Amplifier oraz Pultec EQP-1A EQ
Wtyczka Console Recall (VST/RTAS/AU) - przywołanie wszystkich ustawień dla sesji w programach DAW
Pełna kompatybilność z systemami DSP UAD-2 (wymagany system operacyjny Windows 7 64-bity i dobrej jakości adapter z PCIe do FireWire. Thunderbolt tylko dla komputerów Macintosh).
Minimalne wymagania systemowe dla UAD
(PC) Windows 7, wersja 64-bitowa z SP1
(Mac) OS X 10.6.8 Snow Leopard, 10.7 Lion, lub 10.8 Mountain Lion
2 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym
Wolne złącze PCI Express (PCIe) dla każdej z kart UAD-2
Port FireWire 800* dla UAD-2 Satellite, Apollo lub Apollo 16
Minimalna rozdzielczość ekranu 1024 x 800 (1024 x 900 dla Apollo i Apollo 16)
Połączenie z Internetem - do pobierania i autoryzacji wtyczek UAD
Oprogramowanie obsługujące wtyczki w formatach VST, Audio Units lub RTAS
* dla komputerów z systemem Windows, do podłączenia interfejsów Apollo, Apollo 16 i UAD-2 Satellite niezbędna jest dobrej jakości karta z przejściem z PCIe do FireWire.
DANE TECHNICZNE:
System
Wejścia i wyjścia
Analogowe wejścia liniowe: 16
Analogowe wyjścia liniowe: 16
Analogowe wyjścia monitorowe: 2 (1 para stereo)
AES/EBU: 1 wejście stereo, 1 wyjście stereo
Dwa porty FireWire 800 (IEEE 1394b)
Dwa porty Thunderbolt (przez opcjonalnie montowaną kartę)
Word Clock: 1 wejście, 1 wyjście
Konwersja Analog/Cyfra - Cyfra/Analog
Obsługiwane częstotliwości próbkowania: 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
Rozdzielczość bitowa Analog/Cyfra: 24 bity
Jednoczesna konwersja analogowo-cyfrowa 16 kanałów
Jednoczesna konwersja cyfrowo-analogowa: 18 kanałów
Opóźnienie dla toru analogowego: 1.1 ms (przy ustawieniu 96 kHz)
Opóźnienie dla toru analogowego z włączonymi szeregowo w programie Console czterema wtyczkami UAD-2: 1.1 ms (przy ustawieniu 96 kHz)
ANALOGOWE WEJŚCIA I WYJŚCIA
Wejścia analogowe: 1- 16
Zakres dynamiki: 119,25 dB (A-ważone)
Odstęp sygnału od szumu: 119,25 dB (A-ważone)
Całkowite zniekształcenia harmoniczne THD + szum: -112 dB (przy -1 dBFS
Współczynnik tłumienia sygnału współbieżnego (CMRR): - 75 dB
Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz (±0,05 dB)
Separacja międzykanałowa (przesłuch): -138 dB
Impedancja wejściowa: 10 kOm
Ustawienia wzmocnienia Gain: +4 dBu lub -10 dBV (poziom referencyjny ustalany parzyście)
Maksymalne napięcie na wejściu (poziom referencyjny dla +4 dBu, symetrycznie): 20.22 dBu (18 dBV, 7.94 VRMS, 0 dBFS)
Maksymalne napięcie na wejściu (poziom referencyjny dla -10 dBV, symetrycznie): 14,22 dBu (12 dBV, 3,98 VRMS, 0 dBFS)
Maksymalne napięcie na wejściu (poziom referencyjny dla -10 dBV, pojedynczo): 8,22 dBu (6 dBV, 2 VRMS, 0 dBFS)
Równowaga sygnałów w stereo: ±0.01 dB
Typ złączy: Dwa złącza wejściowe DB25, typ Tascam
Wyjścia analogowe 1 – 16
Zakres dynamiczny: 118,5 dB (A-ważone)
Odstęp sygnału od szumu: 118,2 dB (A-ważone)
Całkowite zniekształcenia harmoniczne THD + szum: -107,5 dB przy -1 dBFS
Typ złączy: Dwa złącza wejściowe DB25, typ Tascam
Wyjścia Monitor 1 - 2
Zakres dynamiczny: 115 dB (A-ważone)
Odstęp sygnału od szumu: 115 dB (A-ważone)
Całkowite zniekształcenia harmoniczne THD + szum: -105,5 dB przy -1 dBFS
Regulacja wzmocnienia Gain (pokrętło Monitor): od -nieskończ. do 0 dBFS
Typ złączy: Dwa symetryczne złącza XLR (typ męski, pin 2 - sygnał)
Dla wszystkich wyjść analogowych
Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz (±0,05 dB)
Separacja międzykanałowa (przesłuch): -120 dB
Impedancja wyjściowa: 600 Ω
Równowaga sygnałów w stereo: ±0.01 dB
Ustawienia wzmocnienia Gain: +4 dBu lub -10 dBV (poziom referencyjny ustalany parzyście)
Maksymalne napięcie na wyjściu (poziom referencyjny dla +4 dBu, symetrycznie): 20.22 dBu (18 dBV, 7.94 VRMS, 0 dBFS)
Maksymalne napięcie na wyjściu (poziom referencyjny dla -10 dBV, symetrycznie): 14,22 dBu (12 dBV, 3,98 VRMS, 0 dBFS)
Maksymalne napięcie na wyjściu (poziom referencyjny dla -10 dBV, pojedynczo): 8,22 dBu (6 dBV, 2 VRMS, 0 dBFS)
CYFROWE WEJŚCIA I WYJŚCIA
AES/EBU
Rodzaj złącza: XLR
Format: IEC 60958 Type I
MADI
Typ złącza: podwójne, optyczne złącze SC (ISO/IEC 9314-3)
Format: AES10
Obsługiwane tryby przy cz. próbk. 88.2 kHz i wyższych: Standard, Legacy
Word Clock
Rodzaj złącza: BNC
Ograniczenia: ±0.5% dla każdej z obsługiwanych częstotliwości próbkowania
Wejście Word Clock: 75 Om, z wyłącznikiem
Źródła synchronizacji
Wewnętrzna, Word Clock, AES/EBU
UKŁAD ELEKTRYCZNY
Zasilanie: zasilacz zewnętrzny AC - DC, wewnętrzne DC - DC
Typ złącza AC: IEC męskie
Wymagania prądowe AC: 100V – 240V AC, 50 – 60 Hz
Typ złącza DC: XLR 4-pinowe męskie blokowane (Neutrik P/N NC4MDM3-H)
Wymagania prądowe DC: 12 VDC, ±5%
Maksymalny pobór mocy: 40 Watts (55 Watt przy zasilaniu zewnętrznych urządzeń przez Thunderbolt)
BUDOWA
Wymiary
Szerokość: 483 mm (19”)
Wysokość: 44 mm - 1U rack (1.75”)
Głębokość, sama obudowa: 308 mm (12.125”)
Głębokość, z regulatorami i końcówkami złączy: 343 mm (13,75”)
Wymiary w opakowaniu: 610 x 432 x 203 mm (24” x 17” x 8”)
Waga
Waga w opakowaniu (pudełko i akcesoria): 8.2 kg
Waga (samo urządzenie): 4.1 kg
W komplecie
Interfejs Audio Apollo 16
Zasilacz zewnętrzny
Instrukcja obsługi do interfejsu Apollo 16
Przewód FireWire 800
2 Przewody zasilające IEC AC (USA i Europa)
Zestaw 4 wkrętów do montażu w racku
Katalog produktów Universal Audio